Sapzurro y Capurgana!

10 januari 2016 - Capurganá, Colombia

7/01
Met de bus zijn we vertrokken vanaf terminal nort om 19:30. Het was een lange reis, maar gelukkig in een ruime, niet overvolle bus met goede airco (te koud met alleen een shirt). We hebben wel lekker kunnen slapen maar toch was het vermoeiend; we kwamen om een uur of 5 sochtends aan in het kleine kustplaatsje Necolie waar we in de lounge van het hotel gewacht hebben tot half 7. Toen zijn we naar de kust gelopen waar ons bootje vertrok om kwart voor 8. Het was een klein bootje, niet zoals we gewend zijn. Spullen moesten in waterdichte tassen. Het leek wel een attractie, met dat snelle bootje over de golven van de zee. Af en toe een plens water in je gezicht en een achtbaangevoel in je buik. Niet voor iedereen pakte dit goed uit want misselijkmakend was het wel.

En daar zijn we dan, paradise. Welkom met een tropische regenbui (waar je het niet koud van kreeg). Net geen eiland waar we zitten, er rijden geen auto´s. Witte stranden en kokosnoten in de bomen. We hebben het echt getroffen met de accomodatie, bestaande uit allemaal blokhutjes, veel loungegelegenheid, een zwembad, sauna en direct aan het strand gelegen. Oh en niet te vergeten, een prima airco in de kamers! Ook wel nodig want het is hier tropisch warm. All inclusive, drie heerlijke, variërende maaltijden per dag en onbeperkt cocktails. Vanavond was het dinnerthema Mexicaans, inclusief live muziek. De op papier toegezegde wifi bleek er helaas niet te zijn. ;)

8/1
Vanochtend zijn we vroeg opgestaan met een heerlijk ontbijtbuffet. Daarna zijn we met de gids het bootje opgegaan voor een excursie naar Sapzurro (een kustplaatsje in de buurt) en Panama. Na lekker de zee in te zijn geweest en gegeten te hebben konden we kiezen; met de boot of te voet naar Panama. Aangezien wij de enige waren die te voet gingen, kregen we applaus van de rest van de groep. We gingen door het oerwoud een hoge berg over, wat erg vermoeiend was in de hitte. Bij de grens hadden we een prachtig uitzicht over zowel de kust van Sapzurro als Panama. Zeker de moeite waard. Naar beneden was beter te doen. De excursie eindigde met een koud biertje en nog even hangen op het Panamese strand. Savonds hebben we weer genoten van een dinner (met zoals blijkbaar dagelijks live muziek) bij het hotel en daarna een drankje bij de (overvolle) maar gezellige strandbar.

9/1
Vandaag was een lekker rustig dagje zonder vol programma. We hebben volop kunnen genieten van de zon, zee, het zwembad en de cocktails. Ook hebben we meer van Capurgana gezien; we dachten dat het veel kleiner was! Huisjes, hotels, een groot plein en een mini landingsbaan! De mensen die hier wonen leven heel anders, en zijn op zo´n andere manier gelukkig. Er is eigenlijk geen internet, een tv hebben de meeste wel, maar de stroom valt regelmatig weg. Grappig is dat wanneer die weer aanspringt, je ineens overal weer salsa en reggae(ton) hoort. Je komt op de straatjes vaak paarden tegen, want ze transporteren hier voornamelijk met paard en wagen.

10/1
Vanochtend vertrokken we na een lekker ontbijt rond 9:30 voor een prachtige ecologische wandeling. We liepen, klommen en gleden langs zelf in elkaar gezette woningen, door beekjes en over kleiweggetjes. De mensen die hier wonen, lopen dit stuk dagelijks om verderop dingen te halen. Zo liep er een meisje uit de buurt met een grote ton (vol met?) dit deed ons een beetje denken aan de film Jungle book. Naarmate we verder liepen werd de omgeving steeds meer jungle, erg mooi om doorheen te lopen. We hebben zelfs een wild aapje gespot! Ook zagen we veel verschillende soorten en kleuren vlinders en hagedissen, hele groepen (grote & rode!) mieren die vanalles aan het verplaatsen waren en natuurlijk veel paarden(taxi´s). Paarden werden zelfs gebruikt voor het verplaatsen van grote houten balken voor de bouw van nieuwe huisjes. Al met al weer een hele bijzondere ervaring.

Dat er geen wifi is maakt het alleenmaar extra rustig hier. Vandaar dat jullie zo weinig van ons gehoord hebben :). Wel hebben we een internetcafetje gevonden in het dorpje (waar we nu zitten). Nog een paar daagjes genieten, dan met de bus/boot terug naar Medellín voor een binnenlandse vlucht naar onze laatste stop; Bogota!

Kusjes van ons
P.s. alle foto´s komen zodra hier wifi voor is!

1. Ouders van Caroline en Youssef:
    11 januari 2016
    Wat beleven jullie veel !!! Geweldig.
  2. Bertha Cluistra:
    11 januari 2016
    Lieve Wim, Harriët en allemaal, Fijn om weer wat van jullie te horen! En nog fijner: dat het goed met jullie gaat en jullie genieten van alles wat jullie zien en meemaken. Groetjes, Nees en Bertha
  3. Tony Van Der Eijk:
    11 januari 2016
    Wat n leuk verhaal. Ook zonder foto's is het grappig om te lezen. Ik verwacht natuurlijk wel minstens een foto van de trip langs de zelfgemaakte weggetjes en door de beekjes. Vast wel vies en modderig. Fijne tijd verder. Groeten van ons.
  4. Betty:
    11 januari 2016
    Gelukkig, weer een nieuw bericht, het is wel spannend zo'n stilte. Blij, dat alles goed gaat. jullie maken daar wel wat mee. Kan Sophie al die wandelingen en klimpartijen wel aan?
    Ik wens jullie veel plezier in jullie avontuurlijke reis.
  5. Lianne van de Kieft:
    11 januari 2016
    Hoi allemaal, leuke belevenissen opa en oma waren ook blij dat we weer nieuws hadden vanmorgen vooral; de groetjes van opa en oma..en uit Bveld. Verder genieten van de trip..